‘Ode aan de Twijfel’ belicht de waarde van twijfel vanuit kunst, filosofie en de visie van jongeren.

Gematerialiseerde herinneringen

Creëer een kunstwerk van een herinnering met één materiaal waarbij de vorm en het materiaal voortkomen uit de persoonlijke herinnering

Opdracht door kunstenaar Narges Mohammadi

Voor wie:
Leerlingen/ jongeren tussen 14-21 jaar

Context:
VMBO, HAVO, VWO en/of kunsteducatieve omgevingen

Aantal lessen/workshops:
Van 4 tot 6 lessen (workhops) van ± 90 minuten of in een projectweek

Opdracht:
Creëer een kunstwerk van een herinnering met één materiaal waarbij de vorm en het materiaal voortkomen uit de persoonlijke herinnering

Discipline:
Beeldend, werk is individueel, keuze materiaal is vrij.

Deelopdrachten:
Deel I: Maak een beeldende beschrijving van een herinnering van het afgelopen jaar. Beschrijf zo gedetailleerd mogelijk de objecten in die herinnering en neem hierin de materialen, kleuren, geuren, licht/donker, vormen, temperaturen mee. Hoe voelt deze herinnering als je er nu aan terug denkt?
Deel II Kies één materiaal dat symbool staat voor deze herinnering en creëer een object uit de herinnering met het gekozen materiaal. Het materiaal hoeft geen standaard beeldend materiaal te zijn zoals klei of gips, maar mag juist ook ongewoon zijn. Denk bijvoorbeeld aan het stof dat dwarrelt op de grond van je kamer als je lang niet hebt schoongemaakt.
– Met een filosofieles ingaan op filosofische vragen over waaraan men twijfelt en aansluiten op ongebruikelijke keuzes die nieuwe wegen kunnen openen

Meer over de opdracht:

In dit programma starten we met een persoonlijke herinnering door deze uitgebreid te beschrijven of te tekenen. Welke kleuren, geuren, voorwerpen en omgeving zijn gekoppeld aan jouw herinnering?

Waar bestaat jouw herinnering uit?

Daarna kiezen de jongeren voor één materiaal dat voorkomt uit deze herinnering. Dit is het vertrekpunt voor het creëren van beeldend werk. Het kunstwerk verbeeldt de herinnering zowel in vorm als in materiaal. De twijfels in het maakproces en het toepassen van ongebruikelijk materiaal voor het werk zijn belangrijke uitgangspunten binnen deze opdracht. De jongeren onderzochten met Narges bijvoorbeeld hoe je een vinylplaat kunt buigen, snijden of smelten en hoe je instant noodles kunt vormen tot een beker. De beker en de noodles waren gebaseerd op een goede herinnering aan een festival.

Beeldend kunstenaar Narges Mohammadi maakt grootschalige installaties en sculpturen waarbij meerdere zintuigen worden aangesproken. Haar beelden ontstaan vanuit de keuze voor een bepaald materiaal dat vaak onconventioneel is. Van hieruit komt ze tot beelden die een relatie aangaan met culturele gewoonte, een persoonlijke herinnering of traditie. Bijvoorbeeld in één van haar werken dat bestaat uit 700 kilo halva. Dit werk toont een ruimte gemaakt van van 700 kilo halva met uitsparingen die verwijzen naar een slaapkamer. Halva is een zoet geurend deeg dat in de perzische cultuur wordt gegeten als troost na een uitvaart.

Interview met Narges Mohammadi

Film: Linda Zwart
Interview: Madelinde Hageman

In gesprek met het materiaal tot een vorm komen

Narges Mohammadi: “Ik vind het heel fijn dat ik nooit weet hoe te werken met een bepaald materiaal. Juist door het niet weten ontstaat er voor mij heel veel ruimte om te gaan testen en te gaan ontdekken.’”

Opdracht in de praktijk

In de praktijk op het Montessori Lyceum Amsterdam

In het programma op het MLA gingen de leerlingen eerst op bezoek bij het atelier van Narges en naar museum Schiedam de tentoonstelling ‘Onzichtbare haden. Een ode aan de thuiszorghulp’. Vervolgens zoomden ze in op een eigen persoonlijke herinnering om deze te vertalen naar één materiaal en een vorm.

In dit project werkten kunstenaar Narges Mohammadi, filosoof Sabine Wassenberg, 25 jongeren met kunstvakdocent Annemari Buren en Celine Nagelkerke van het Montessori Lyceum Amsterdam (MLA) samen.

 

Fotografie: Kim Krijnen

 

Overige kunsteducatieve opdrachten: