Zoek
Sluit dit zoekvak.

‘Ode aan de Twijfel’ belicht de waarde van twijfel vanuit kunst, filosofie en de visie van jongeren.

‘Not ready not set; actie’

Maak een optreden waarbij leerlingen alles van te voren bepalen behalve wat er op het moment zelf gaat gebeuren

Deze opdracht is gebaseerd op de kunstpraktijk van kunstenaars Aukje Dekker, Noa Jansma en Isa Grütter

Voor wie:
leerlingen/ jongeren tussen 14-21 jaar

Context:
VMBO, HAVO, VWO of kunsteducatieve omgevingen

Aantal lessen/workshops:
Van 4 tot 6 lessen (workhops) van ± 90 minuten of in een projectweek

Opdracht:
Maak een optreden waarbij leerlingen alles van te voren bepalen behalve wat er op het moment zelf gaat gebeuren.

Discipline:
– performance/ drama/ theater 
– een klassikale groepsopdracht

Deelopdrachten:
Ontwerp een herkenbaar object (bijvoorbeeld stoel of iets ander) die mooi is en één die lelijk is. Ga vervolgens samen in gesprek over wat mooi of lelijk is aan de hand van de gemaakte schetsen. In deze opdracht is het vaak dat de lelijke varianten veel meer aandacht krijgen, of interessanter zijn.

Voorwerk voor deze opdracht is;
Ontwerp en bedenk objecten die geluid/muziek maken. Met dit object neem je later deel aan het concert. Ontwerp en bedenk de kleding en setting waarmee je de voorstelling uitvoert.

Meer over de opdracht:
In deze opdracht gaat het erom de grenzen van wat een kunstwerk is te bevragen. Eigenaarschap, originaliteit en schoonheid staan in dit programma ter discussie. De jongeren maken een optreden waarbij ze alles van te voren bepalen is behalve het verloop. De objecten waar geluiden uit komen maken ze zelf, de kleding die ze aandoen maken en/of spreken met elkaar af en de setting en tijdstip waar het gaat gebeuren. Ze bedenken alle randvoorwaarden, maar niet de regie van de voorstelling.

Het is een ultieme improvisatie opdracht. In deze improvisatie bepalen de jongeren wanneer performance begint. Wie neemt de leiding? Het einde is niet van tevoren is en ontstaat ter plekke. Deze kracht van deze oefening wordt zichtbaar bij het herhalen van de performance nadat hij is afgelopen. Het belang is dat de jongeren meegenomen worden in de schoonheid van de improvisatie en met elkaar uitwisselen wat mooi is en wat lelijk.

Wanneer wordt samen improviseren een voorstelling? 

Kunstenaar Aukje Dekker bevraagt met haar kunst het medium zelf. Bijvoorbeeld met het werk ‘Stick or twist’. In dit werk koopt een klant een leeg canvas. Gedurende het proces heeft niet de kunstenaar maar de eigenaar van het canvas zeggenschap over het moment waarop het werk klaar is. In een ander werk ‘Copy of the work, untitled’ maakt Dekker een copy van een kunstwerk dat ze tentoonstelt  in dezelfde ruimte als het origineel.

De opdracht van de jongeren is gebaseerd op de kunstwerken en de werkwijze van Aukje Dekker. Wat is eigenaarschap?  Wat is de waarde van originaliteit? In gesprek met de kunstenaar worden de jongeren hiermee geconfronteerd.

Aukje Dekker: “De muziekinstrumenten vind ik interessant omdat het in potentie prachtig kan klinken, als je weet hoe je het moet bespelen, maar het kan ook helemaal niets zijn. Die kans op iets moois of iets slechts, in die ruimte ontstaat kunst. Op het podium zonder voorbereiding móét je keuzes maken, je hebt geen tijd om te twijfelen. Je weet niet wanneer het begint, je weet niet wanneer het eindigt. Ga je of ga je niet? Wat doe je?”

Opdracht in de praktijk

Uitvoering opdracht op het Spinoza20First Amsterdam.
Deze performance van leerlingen van het Spinoza20First Amsterdam laat het twijfelen in zijn puurste vorm zien en ervaren. Een optreden zonder afspraken. De leerlingen hebben in een korte periode objecten gemaakt die geluid maken en nagedacht over de setting. Als het moment van het optreden daar is, zijn afspraken vooraf niet gemaakt, alles bestaat uit één grote improvisatie.

Publiek is aanwezig (vanwege corona beperkt) en camera loopt, iedereen staat klaar tot iemand het initiatief neemt en het begint… vastgelegd op video: Not ready not set; actie!

Overige kunsteducatieve opdrachten: