Search
Close this search box.

‘Ode aan de Twijfel’ belicht de waarde van twijfel vanuit kunst, filosofie en de visie van jongeren.

Familieverhalen

Visualiseer je familiegeschiedenis op symbolische wijze tot een beeldend kunstwerk

Opdracht door kunstenaar Efrat Zehavi

Voor wie:
Leerlingen/ jongeren tussen 14-22 jaar

Context:
VMBO, HAVO, VWO en/of kunsteducatieve omgevingen

Aantal lessen/workshops:
Van 4 tot 6 lessen (workhops) van ± 90 minuten of in een projectweek

Opdracht:
Visualiseer je familiegeschiedenis op symbolische wijze tot een beeldend kunstwerk

Discipline:
Beeldend, werk is individueel, keuze materiaal en beeldende disciplines zijn vrij. Neem als inspiratie eventueel een totempaal* en/of leporello als vertrekpunt.

Deelopdrachten:
– Hoe neem je een interview af binnen je familie?
– Wat zijn mythologische figuren? Waar staan ze symbool voor?
– Filosofieles over ‘wie ben ik’, ‘waar komen we vandaan?’, Waar zijn we?’, ‘waar gaan we naar toe?’

Meer over de opdracht:
Jongeren doen onderzoek naar hun eigen familiegeschiedenis door het interviewen van een of meer familieleden. Het is een onderzoek naar de leefwereld en culturele achtergrond van je eigen roots. Wat zijn typerende eigenschappen van jouw familie en de gemeenschap eromheen? Waar kom je vandaan? Wat zijn belangrijke culturele gewoontes en tradities?

Waar liggen de ‘roots’ van mij en mijn ouders?’

Neem de tijd om open vragen te formuleren en ga in gesprek met één of meerdere familieleden. Naar aanleiding van het gesprek vertaal je jouw verhaal in (nieuwe) symbolen, mythologische figuren of illustraties, om vervolgens tot een beeldend kunstwerk te komen. Laat je inspireren door bijvoorbeeld een totem waarbij een gemeenschap in symbolen zichtbaar wordt gemaakt. Het woord totem betekent familieteken en kan bijvoorbeeld een voorwerp of een dier zijn. De jongeren hebben tijdens dit programma met Efrat hun familie gesymboliseerd met dieren, zoals de moeder die net als een adelaar alles ziet, de tentakels van de octopus of een draak als symbool voor kracht en warmte

Deze opdracht is gebaseerd op het werk van kunstenaar Efrat Zehavi. Naar aanleiding van haar eigen relatie met haar moeder maakte zij onder andere het werk ‘mOTHER’ waarin ze in gesprek ging met moeders en dochters in Stedelijk Museum Schiedam. Terwijl ze luisterde en tegelijkertijd portretten boetseerde, zocht ze de symboliek van de verhalen die mensen haar vertelden. Geïnspireerd op deze performance vroeg Zehavi de jongeren een onderzoek te doen naar hun eigen familiegeschiedenis.

*Totempaal is een standbeeld. Vaak geeft een totempaal verschillende dieren weer, zoals een bever, een beer, een wolf, een haai, orka of adelaar. De dieren bovenop de top vertegenwoordigen verwantschap, lidmaatschap van een groep en identiteit, terwijl de rest van de paal de geschiedenis van een gezin kan vormen.

Interview met Efrat Zehavi

Film: Linda Zwart
Interview: Madelinde Hageman

Zonder twijfel is kunst betekenisloze productie

Kunstenaar Efrat Zehavi: ‘Mijn werk gaat vaak over relaties. Relaties met andere mensen, relaties met mijn familie. Passportraits is een project waar ik al lang mee bezig ben. Ik klei mensen, die ik bijvoorbeeld op straat of in een café ontmoet, in plasticine. Ik spreek met onbekenden, ik wil iets horen over hun leven en tijdens het gesprek maak ik een portret in klei.’

Opdracht in de praktijk

In de praktijk op Wolfert Tweetalig Rotterdam:

In het werk van de leerlingen werd het publiek in Framer Framed Amsterdam en TENT Rotterdam meegenomen in objecten en verhalen over de afkomst en familie-geschiedenis van de leerlingen. Ze interviewden eigen familieleden en vertaalden deze in tekeningen en objecten met behulp van symbolen, mythologische figuren en verhalen.

In dit project werkten kunstenaar Efrat Zehavi, filosoof Kamel Essabane, 25 jongeren met kunstvakdocent Jan Varossieau van het Wolfert Tweetalig in Rotterdam samen. Woordkunstenaar Elten Kiene verzorgde in het programma nog een les over woordkunst.

 

Overige kunsteducatieve opdrachten