Door twijfel uit balans raken
Creëer een interactief ruimtelijk kunstwerk waarin balanceren en/of wankelen als metafoor voor twijfelen wordt gebruikt.
Opdracht door kunstenaar Fokka Deelen (Powerboat)
Voor wie:
Leerlingen/ jongeren tussen 14-21 jaar
Context:
VMBO, HAVO, VWO en/of kunsteducatieve omgevingen
Aantal lessen/workshops:
Van 4 tot 10 lessen (workhops) van ± 90 minuten of in een projectweek
Opdracht:
Creëer een interactief ruimtelijk kunstwerk waarin balanceren en/of wankelen als metafoor voor twijfelen wordt gebruikt
Discipline:
Drie dimensionaal beeldend werk
Deelopdrachten:
– Onderzoek welke persoonlijke twijfels jou of andere mensen aan het wankelen brengen.
– Klein onderzoekje naar wat jongeren zelf uit balans kan brengen, bijvoorbeeld in de vorm van een speed-date.
Meer over de opdracht:
In dit programma creëren jongeren een interactief, ruimtelijk beeldend werk of performance over het gegeven ‘wankelen, evenwicht en balanceren’. Brengen twijfels mensen uit evenwicht? Hoe voelt het als je aan het wankelen wordt gebracht?
Welke twijfels brengen je in het leven aan het wankelen?
De jongeren starten met het doen van onderzoek naar eigen of andermans twijfels waardoor je uit balans raakt. Ze gebruiken dit als inspiratie voor het maken van het kunstwerk waarbij ze het letterlijk balanceren samen met het geestelijk wankelen in beeld brengen. In het werk heeft het publiek of de toeschouwer invloed op het kunstwerk door iets bij te dragen of actief mee te doen. De jongeren werkten mee aan het kunstwerk van Fokka door het delen van hun persoonlijke twijfels en het vormgeven van de objecten die aan een grote mobiel werden opgehangen.
Theatermaker Fokka Deelen en ontwerper Bas Kortmann (Powerboat) maken aansprekende voorstellingen op het snijpunt van beeldende kunst, performance en theater. Powerboat wil laagdrempelig zijn. Zoekt het publiek op in plaats van andersom.
Opdracht in de praktijk
In de praktijk op Einstein College
Op het Einstein Lyceum hebben de leerlingen deelgenomen vanuit het vak Ckv. In een paar bijeenkomsten in de tijd van een Ckv les, is het onderwijsprogramma uitgevoerd. Sabine Wassenberg heeft met hen het gesprek over de Twijfel gevoerd en Fokka Deelen heeft ze meegenomen in haar eigen werk. Leerlingen dachten mee over de vormen die passend waren bij de twijfel, daarnaast over hoe ze het publiek konden bevragen. Dit is een mobiel geworden waarbij het ‘aanhangen van een idee’ de hele installatie van liet bewegen.
Fokka Deelen en filosoof Tim de Mey werkten samen met 16 jongeren en kunstvakdocent Barry van Druten van het Einstein College in Rotterdam.
Foto’s: Aad Hogendoorn