Zoek
Sluit dit zoekvak.

‘Ode aan de Twijfel’ belicht de waarde van twijfel vanuit kunst, filosofie en de visie van jongeren.

Parallelle werkelijkheid

Breng het ‘publiek’ aan het nadenken over vanzelf-sprekendheden door het in beeld brengen van jouw parallelle werkelijkheid.

Deze opdracht is gebaseerd op de kunstpraktijk van kunstenaarscollectief MOHA Project.

Voor wie:
leerlingen/ jongeren tussen 14-21 jaar

Context:
VMBO, HAVO, VWO of kunsteducatieve omgevingen

Aantal lessen/workshops:
Van 4 tot 6 lessen (workhops) van ± 90 minuten of in een projectweek

Opdracht:
Breng het ‘publiek’ aan het nadenken over vanzelfsprekendheden door het in beeld brengen van jouw parallelle werkelijkheid.
– werk in groepjes, materiaal en beeldende disciplines zijn vrij

Deelopdrachten zijn;
– Een groep van vier personen is geblinddoekt en houden elkaar vast. Ze lopen over een groot grasveld. Er is één ‘carekeeper’ die zorgt voor de veiligheid van de personen die geblinddoekt zijn. Hoe lang lukt het je om te ervaren hoe de wereld is als het ‘zicht’ is verdwenen? Lukt het je om dit 25 minuten vol te houden?

– In een klas of groep, nodig; een stopwatch. Geef de creatieve schrijfopdracht. Stop elke 10 minuten het proces van schrijven en laat het verhaal doorgegeven worden, waardoor de schrijvende persoon met de tekst van de buurman verder moet.

In deze opdracht voor jongeren word je gevraagd om je te verplaatsen in een wereld die gelijk is aan de onze, maar waar net even iets aan is veranderd. Wat bijvoorbeeld als de zwaartekracht ontbreekt? Wat als er geen geluid is? Wat als we elkaar niet meer aankijken? Een wereld gelijk aan de onze maar waar nét even iets anders is, noemen we een parallelle werkelijkheid. Werk jouw idee van een parallelle werkelijkheid uit in een kunstwerk.

Kan een kleine ingreep in onze dagelijkse werkelijkheid ervoor zorgen dat je de wereld anders ervaart? 

Deze opdracht voor de jongeren is geïnspireerd op de kunstpraktijk van Alice Pons (Moha Project) en dramaturg Biljana Radinoska. In hun werk infiltreren zij in alledaagse gemeenschappen zoals verzorgingstehuizen, gemeentereiniging of buurten. Moha doet in de context een onverwachte ingreep waardoor er een nieuwe werkelijkheid zichtbaar wordt. Ze maken met de mensen uit de contexten een kunstwerk. Een voorbeeld hiervan is Carehood (Who cares?).

Wat Moha in hun werk doet waar jongeren in de klas mee kunnen gaan werken, is het nadenken over hoe iets in onze samenleving normaal gesproken gaat, door één aspect eruit weg te halen of te veranderen en te kijken wat er dan gebeurt.

Interview met MOHA Projects (Alice Pons & Biljana Radinoska)

Film: Linda Zwart
Tekst interview: Persis Bekkering
Foto’s: Liza Szatola en Kim Krijnen

To be and not to be, dat is de twijfel

Biljana Radinoska: ‘Twijfel zal altijd een deel van ons leven zijn. Het kan groot zijn of klein, het beïnvloedt iedereen op een andere manier. In dit project met de leerlingen van Het Lyceum wilden we verschillende manieren uitproberen om met twijfel om te gaan, om er een gezonde relatie mee op te bouwen. Om je er niet door te laten overweldigen en wegdrukken.’

Alice Pons: ‘Een van de oefeningen was om een parallelle wereld te verzinnen die lijkt op de onze, maar waarin één element anders is. Als je de logica van wat je kent verandert, kijk je anders naar je eigen wereld. Wat je eerst voor lief nam, is ineens weer nieuw. Die blik brachten we in verband met twijfel. Hoe kun je twijfel incorporeren, als een gereedschap om de wereld om je heen te observeren en te bevragen?’

Opdracht in de praktijk

In de praktijk op Het Lyceum Rotterdam

Leerlingen uit een VWO-5 klas van Het Lyceum Rotterdam hebben van de kunstvakdocent en kunstenaars de opdracht gekregen om een beeldend werk te maken. In dat werk moest de toeschouwer worden meegenomen naar een wereld die een parallelle werkelijkheid vormt met die van ons. Het leverde eindwerken op zoals een korte film over een wereld zonder twijfel, een installatie met archeologische opgravingen en een korte film waarin oorzaak en gevolg werden omgedraaid.

In dit project werken kunstenaars Alice Pons en Biljana Radonoska van MOHA Projects, filosoof Tim de Mey, 25 jongeren met kunstvakdocent Joost Dingemans en met docent filosofie Martijn Balm van het Lyceum Rotterdam samen

 

Overige kunsteducatieve opdrachten: