Search
Close this search box.

‘Ode aan de Twijfel’ belicht de waarde van twijfel vanuit kunst, filosofie en de visie van jongeren.

Van papier naar kleding

Ontwerp een kledingstuk van voorbewerkt papier dat is geïnspireerd  op klederdracht  uit een (eigen) cultuur

Opdracht door kunstenaar Neil Fortune

Voor wie:
Leerlingen/ jongeren tussen 14-21 jaar

Context:
VMBO, HAVO, VWO en/of kunsteducatieve omgevingen

Aantal lessen/workshops:
Van 4 tot 6 lessen (workhops) van ± 90 minuten of in een projectweek

Opdracht:
Ontwerp een kledingstuk van voorbewerkt papier dat is geïnspireerd  op klederdracht  uit een (eigen) cultuur

Discipline:
Beeldend werk

Deelopdrachten:
– Filosofieles over filosofie, geloof en culturen en/of identiteit.
– Aan de hand van verschillende improvisatie opdrachten wordt samen getekend. Bijvoorbeeld een stilleven in het midden en om de minuut je papier doorgeven om naar waarneming te tekenen. Of met kleuren uit de kleding van een ander een tekening maken.  Het proces van het gezamenlijk tekenen op papier staat centraal.
– Verzamel verschillende (afbeeldingen van) traditionele kleding uit een gekozen cultuur. Wat maakt deze kleding typisch voor die cultuur? Welke kenmerken zie je? Deel dit in de groep.

Meer over de opdracht:

Zijn programma bestaat uit twee onderdelen: eerst het bewerken van vellen papier in een gezamenlijk teken- en schilderproces en vervolgens het ontwerpen en maken van een draagbaar kledingstuk. Welke tradities en klederdrachten van over de hele wereld bestaan er? Welke kleding hoort bij jouw culturele achtergrond?

Welke kleding is verbonden aan mijn culture achtergrond?

De keuze kan uit zowel de eigen culturele achtergrond komen of uit die van een ander. Tijdens het teken- en schilderproces staat het improviseren en gezamenlijk creëren centraal. De grote vellen papier vullen zich langzaam met verschillende tekeningen en patronen door bijvoorbeeld van plek te verwisselen. Vervolgens wordt het papier als materiaal gebruikt voor het ontwerp van de kledingstukken. De jongeren hebben tijdens het programma met Neil bijvoorbeeld een Marokkaanse sjaal, een Hindoestaanse hoed, een Japanse paraplu en Turkse schoenen ontworpen.

De opdracht is gebaseerd op het werk van Traces of Conversation van Neil Fortune. In dit werk ontstaan tekeningen als een resultaat van gesprekken die tijdens het proces plaatsvinden. In dit werk maakt Neil driedimensionale objecten die aan de muur hangen van de gezamenlijke tekeningen die op een doek getekend waren.

Interview met Neil Fortune

Film: Linda Zwart
Interview: Madelinde Hageman

Kunstwerk als fundament voor gesprek

Kunstenaar Neil Fortune: “In Nederland en op de hele
wereld zijn er zoveel verschillende culturen en zoveel verschillende mensen. De gezamenlijke tekeningen die de jongeren hebben gemaakt, laten een scala aan rijkdom zien. Iedereen ziet iets op een andere manier en brengt zijn eigen cultuur mee. Door het gezamenlijke proces wordt de diversiteit samengesmolten in één vorm.”

Opdracht in de praktijk

In de praktijk op het Caland Lyceum Amsterdam

Het programma start met maken van de voorbewerkte papieren vellen waarmee ze uiteindelijk de kledingstukken gaan maken. De leerlingen weten nog niet het uiteindelijke doel van de gezamenlijke tekensessies. Aan de hand van verschillende improvisatie opdrachten wordt samen getekend en geschilderd.Vervolgens maken kiezen ze vanuit hun eigen culturele achtergrond een kledingstuk. Soms maken ze die na in papier, soms bedenken ze een nieuw ontwerp.

In dit project werkten kunstenaar Neil Fortune, filosoof Sabine Wassenberg, 25 jongeren met kunstvakdocent JOhanna van der Gang van het Caland Lyceum Amsterdam samen.

Overige kunsteducatieve opdrachten: