‘Ode aan de Twijfel’ belicht de waarde van twijfel vanuit kunst, filosofie en de visie van jongeren.

Parallelle werkelijkheid

Creëer een kunstwerk over een alternatieve werkelijkheid en neem de toeschouwer mee in jouw wereld

Opdracht door kunstenaarscollectief MOHA Project.

Voor wie:
leerlingen/ jongeren tussen 14-21 jaar

Context:
VMBO, HAVO, VWO en/of kunsteducatieve omgevingen

Aantal lessen/workshops:
Van 4 tot 6 lessen (workhops) van ± 90 minuten of in een projectweek. Materiaal en beeldende disciplines zijn vrij

Opdracht:
Creëer een kunstwerk  over een alternatieve werkelijkheid en neem de toeschouwer mee in jouw wereld.

Deelopdrachten zijn;
– Een groep van vier personen is geblinddoekt en houden elkaar vast. Er is één ‘carekeeper’ die zorgt voor de veiligheid van de personen. Hoe lang lukt het je om te ervaren hoe de wereld is als het ‘zicht’ is verdwenen?
– In een klas of groep, nodig; een stopwatch. Geef de creatieve schrijfopdracht. Stop elke 10 minuten het proces van schrijven en geef het verhaal door.

Meer over de opdracht:
In dit programma bedenken de jongeren eerst een nieuwe werkelijkheid of een bestaande werkelijkheid die net iets anders in elkaar zit, om vervolgens het publiek mee te nemen in deze wereld. Want kun je, door een klein aspect uit onze huidige leefomgeving te veranderen, ervoor zorgen dat men anders naar deze omgeving kijkt? En wat is een parallel universum vanuit de filosofie?

Kan een kleine ingreep in onze dagelijkse werkelijkheid ervoor zorgen dat je de wereld anders ervaart? 

Jongeren gaan de uitdaging aan om een andere werkelijkheid te bedenken, gebaseerd op onze bestaande wereld. Vervolgens wordt het publiek door middel van een beeldend kunstwerk meegenomen in het bestaan daarvan. Dit kan bijvoorbeeld door een film, voorwerpen, een installatie of in een dialoog. Met Moha Project heeft bijvoorbeeld één groepje jongeren een film gemaakt over een werkelijkheid waarin er in een ontmoeting tussen twee mensen geen ruimte was voor twijfel.

MOHA projects infiltreren in hun kunstpraktijk in alledaagse gemeenschappen zoals verzorgingstehuizen, gemeentereiniging of buurten. Moha doet in de context een onverwachte ingreep waardoor er een nieuwe werkelijkheid zichtbaar wordt. Ze maken met de mensen uit de contexten een kunstwerk. Een voorbeeld hiervan is Carehood (Who cares?).

Interview met Alice Pons MOHA Project

Film: Linda Zwart
Interview: Madelinde Hageman

To be and not to be, dat is de twijfel

Biljana Radinoska: ‘Twijfel zal altijd een deel van ons leven zijn. Het kan groot zijn of klein, het beïnvloedt iedereen op een andere manier. In dit project met de leerlingen van Het Lyceum wilden we verschillende manieren uitproberen om met twijfel om te gaan, om er een gezonde relatie mee op te bouwen. Om je er niet door te laten overweldigen en wegdrukken.’

Alice Pons: ‘If you take something and you twist a detail from something you really know and there is one little thing that is different, suddenly it can seem completely new! For example a table is a table. But what if we turn the table in a different angle, suddenly it is not a table anymore. It is all a matter of perception.’

Opdracht in de praktijk

In de praktijk op Het Lyceum Rotterdam

Leerlingen uit een VWO-5 klas van Het Lyceum Rotterdam hebben van de kunstvakdocent en kunstenaars de opdracht gekregen om een beeldend werk te maken. In dat werk moest de toeschouwer worden meegenomen naar een wereld die een parallelle werkelijkheid vormt met die van ons. Het leverde eindwerken op zoals een korte film over een wereld zonder twijfel, een installatie met archeologische opgravingen en een korte film waarin oorzaak en gevolg werden omgedraaid.

In dit project werken kunstenaars Alice Pons en Biljana Radonoska van MOHA Projects, filosoof Tim de Mey, 25 jongeren met kunstvakdocent Joost Dingemans en met docent filosofie Martijn Balm van het Lyceum Rotterdam samen

Foto’s: Kim Krijnen

 

Overige kunsteducatieve opdrachten: