‘Ode aan de Twijfel’ belicht de waarde van twijfel vanuit kunst, filosofie en de visie van jongeren.

Twijfel in beweging

Maak een voorstelling waarin de twijfel zichtbaar wordt gemaakt door gebaren en bewegingen van het lichaam

Opdracht door kunstenaar Suat Ögüt

Voor wie:
leerlingen/ jongeren tussen 14-22 jaar

Context:
VMBO, HAVO, VWO en/of kunsteducatieve omgevingen

Aantal lessen/workshops:
Van 4 tot 6 lessen (workhops) van ± 90 minuten of in een projectweek

Opdracht:
Maak een voorstelling  waarin de twijfel zichtbaar
wordt gemaakt door gebaren  en bewegingen  van het lichaam.

Discipline:
theater/drama/dans, een groepsopdracht

Deelopdrachten:
– Filosofieles m.b.t levensvragen en persoonlijke twijfels
– Schrijf een brief aan ‘twijfel’ als personage. Lees deze in groepjes of klassikaal aan elkaar voor (pas dit aan op de groep; veiligheid van de leerlingen staat altijd voorop).

Meer over de opdracht:
In dit programma doen de jongeren onderzoek naar eigen en andermans twijfels én de lichaamshoudingen die bij deze twijfels horen. Wat is de lichaamstaal van twijfel? Welke gebaren worden er zichtbaar als je over persoonlijke twijfels spreekt?

Met welke bewegingen wordt de twijfel zichtbaar?

De start is het schrijven van een brief aan ‘de twijfel’ als personage, die vervolgens wordt voorgelezen. Hierdoor worden de houdingen van bijvoorbeeld bedachtzame, zenuwachtige of zoekende gebaren zichtbaar. De brieven en de lichaamshoudingen vormen het startpunt voor het ontwikkelen van een theatervoorstelling. In het programma met Suat hebben de jongeren video-opnamen van het voorlezen als projectie terug laten komen in de voorstelling. De silhouetten van de jongeren zijn levensgroot verwerkt door Suat in de vorm van verschillende letters en waren als verrijdbare installatie onderdeel van de voorstelling.

Kunstenaar Suat Ögüt maakt in zijn werk dingen zichtbaar die onzichtbaar zijn. Zoals in het werk The First Turk Immigrant or the Nameless Heroes of The Revolution waarin hij ‘naamloze helden’ verbeeldt.  

Interview met de kunstenaar

Het verschil dat twee letters maken

Interview met Suat Ögüt: “Wat meteen mijn aandacht trok in de video waarin de leerlingen vertellen over hun twijfels, waren de handgebaren en de lichaamshoudingen. Hoe iemand zit, hoe iemand zijn benen vouwt, gebalde vuisten. Het trof me hoe veel dat kon uitdrukken: onzekerheid, nervositeit, het feit of iemand naar binnen is gekeerd of niet. Met dat gegeven, hoe lichamen een taal op zichzelf uitdrukken, daar wilde ik iets mee doen…”
Tekst: Persis Bekkering

Opdracht in de praktijk

Performance kunstwerk door de leerlingen Vinse School Amsterdam

Film: Linda Zwart
Foto’s: Kim Krijnen

Als startpunt voor de samenwerking met Suat Ögüt maakte dramadocent Tonje Langeveld een korte film waarin examenleerlingen VMBO-HAVO-VWO van de Vinse School openhartig vertellen over hun persoonlijke twijfels. Zoals: ‘Bestaat echte liefde?’ ‘Heeft het leven zin?’ ‘Wat is tijd?’ ‘Moet je presteren om iemand te zijn’ ‘Ben ik wel een jongen?’ ‘Wat is eerlijk zijn?’. Handgebaren en lichaamshoudingen van de leerlingen uit de film van Tonje Langeveld inspireerden Ögüt om met de jongeren letters met het lichaam te maken. Samen vormen deze de woorden ‘ongezonde twijfel’. De piepschuimen letters zijn overgenomen van de gefotografeerde figuren die de jongeren samen creëerden. Zo ontstond uit de ideeën van de kunstenaar, de leerlingen en vakdocent een gelaagd werk. Het resultaat was de voorstelling (On)Gezonde Twijfel; Leef! Je Bent een Wonder. Leerlingen maken nieuwe woorden met de letters, bewegen ze over het podium en verlichten ze met hun mobiel om hun twijfel met het lichaam uit te drukken.

In dit project werken kunstenaar Suat Ögüt, filosoof Kamel Essabane en 18 jongeren met regisseur en drama vakdocent Tonje Langeveld van de Vinse School Amsterdam samen.

Overige kunsteducatieve opdrachten: